Het verhaal van deze Opel begint in 1983 als de auto door zijn eerste eigenaar gekocht bij het Leidens motorhuis, nog altijd opel dealer in Leiden en omgeving. Hij is afleverd op 28 Juli 1983, en daarmee is hij 2 maanden jonger dan mijn SR die eveneens uit 1983 komt. De eerste eigenaar heeft de auto gereden tot oktober 2009. Vervolgens heeft hij enkele eigenaren gehad tot hij in November 2016 bij een vriend van mij terecht kwam, deze kocht de auto als hobby en plezier auto. Toen ik met hem mee ging om de auto te bekijken viel me al op dat deze ascona is een uitzonderlijk goede toestand is. Nergens kon ik roest ontdekken aan de auto. De 3 beschermlagen die op de bodem waren aangebracht in het begin van de 80er jaren hebben hun werk best aardig gedaan. Het is inmiddels zomer 2021 als diezelfde vriend me een berichtje stuur met de vraag of ik misschien iemand weet die nog een Opel Ascona zoekt. Hij heeft de auto al lang niet meer gebruikt, en nu bericht gehad dat de auto weg moet waar die nu staat. Ook was de APK inmiddels een ruim jaar verlopen. Omdat de auto anders waarschijnlijk op de sloop zou zijn beland heb ik besloten de ascona van hem over te nemen. Ik kon het mezelf niet voorstellen dat de toestand inmiddels dusdanig verslechterd zou zijn dat er niks meer van te maken zou zijn. En in dat geval zou ik alsnog een voorraad onderdelen voor mijn andere C asconas hebben. Op zaterdag ochtend ben ik met mijn aanhanger die kant op gereden om de ascona op te halen. Het bleek dat deze ondertussen in een wei stond en ook niet met een extra baterij niet meer starten wou. Ik heb de auto met een sleep kabel uit de wei getrokken en op de aanhanger gezet.
Kort na het opladen
De auto op de trailer

Een snel rondje rond de auto leverde me al een aardig APK lijstje op, 2 spiegels, 2 gordels en starten deed de auto ook niet, weer voldoende hobby gelegenheid dus. Ik heb de auto naar de hal van een kennis van me gebracht, omdat mijn eigen gerage nog bezet werd door mijn SR die groot onderhoud en een versnellingsbak revisie krijgt. Het start probleem was snel opgelost. Een beestje vond de boubine kabel erg lekker, en had hem compleet door midden gebeten. Na de motor een paar keer zonder ontsteking te hebben rond geslingert sprong hij bij de eerste poging direct aan, ook hoorde ik direct dat de uitlaat niet helemaal dicht was. Na een rondje om de auto groeide mijn APK lijstje nog met een niet werkend knipper licht relais ,wat overige kapotte lampjes en een Wiellager rechts voor. Inmiddels had ik in mijn onderdelen voorraad 2 buiten spiegels gevonden, en de gordels laten repareren, de uitlaat is met gungum dicht gemaakt, en de auto kwam glansrijk door de APK. Vervolgens ben ik de auto gaan wassen, Hier ben ik een klein uurtje mee bezig geweest en hij glom weer. Nu kan ik met veel plezier met deze Ascona rijden, en gaat hij zeker eens mee naar treffens. Voor het eerst weer op de brug
De ascona staat voor het eerst weer op de brug

De tijd in de wei heeft hem geen goed gedaan
De tijd in de wei heeft hem geen goed gedaan

De enige slechte plek die op de bodem zit
De enige slechte plek die op de bodem zit

Na de APK is het tijd voor een wasbeurt
Na de APK is het tijd voor een wasbeurt

Hij glimt weer mooi
Hij glimt weer mooi

Naast zijn 2 jaar jongere broer
Naast zijn 2 jaar jongere broer