In 2014 was ik op het Lokfest in Koblenz. Dat is een evenement georganiseerd in het DB museum te Koblenz, waar vooral Electrolocomotieven centraal staan. Zowel de oldtimers als de
hedendaagse. Op dat Lokfest stond een kraam waar de DB zelf ook wat spullen verkocht. Zo kocht ik daar een Piko 185 met Audi reclame er op. Nou ben ik normaal niet zo van de reclamelocootieven
maar omdat ik Audi wel een fijne auto vind en die Piko locs niet zo duurt zijn dacht ik laat ik die maar mee nemen. Eigelijk is het een vrij saaie loc qua uitrusting, er zitten een paar
LED lampjes in en dat is het dan. Eigelijk heeft de loc sinds ik hem gekocht heb alleen maar in zijn doosje gelegen in de kast. Nou was ik laatst bij Bentink in Apeldoorn, en leek het mij
interessant om de nieuwen ESU Lokpilot 5 eens uit te gaan proberen. Toen ik na het kopen van de decoder thuis voor mijn treinenkast stond te kijken welke loc de geschikte kandidaat was
besloot ik de Audi loc te nemen. Ooit heb ik namelijk eens een uitbreidingsetje gekocht voor deze loc, zodat hij ipv saaie voorlampjes heeft, ook sluitverlichting, verstralers en rangeersein.
Dit valt nameljk mooi te conbineren met de nieuwe functies van de Lokpilot 5.

De Loc met het lichtprintje en de Lokpilot5

Ons slachtoffer

De AUDI belettering er op.
Het belangrijkste van de hele verbouwing is documenteren wat je los haalt. Zo kun je altijd weer iets terug plaatsen als dat nodig is.

Het oude lichtprintje is eenvoudig los te klikken uit de loc. Hier zitten nu 3 draden aan vast.
Wit = Frontsein
Geel = Sluitsein
Blauw = Gezamelijke -
Soldeer deze voorzichtig los van het basisprintplaatje midden in de loc. Let hier goed bij op dat je een kleine punt op de soldeerbout gebruikt, zodat je alleen het draadje raakt
welke je daadwerkelijk los wilt halen. Anders loop je het risico dat je onbedoelt een kortsluiting maakt. Als alle 3 de draadjes los zijn kun het printje met draadjes eenvoudig verwijderen.
Het zwarte rekje dat voor op de LEDjes zit heb je weer nodig en moet je voorzichtig verwijderen van het printjplaatje. Op het nieuwe printje zitten geen gaatjes om deze vast te klikken
Plaats vervolgens het nieuwe printje, samen met het zwarte houdertje terug in de loc, let hierbij wel op dat je de draden goed gelijk en deze niet klemmen. Ook moet je zorgen dat je
geen led raakt met de zwarte houdertje. Deze zijn namelijk snel kapot.

Het Printplaatje weer op zn plek en de kabeltjes door de originele
geleider heen.

Maak vervolgens de draadjes op lengte. Hou hierbij rekening met wat bewegingsvrijheid voor de bekabeling en de decoder, dit soldeert prettiger en voorkomt problemen.
Vervolgens kun je de witte en gele draad op hun oude plek terug solderen. De blauwe kun je het beste combineren met de zwarte. Die zijn beide een gezamelijke min. De blauwe voor de
frontverlichting en de zwarte voor de sluitseinen.

Als je alles aangesloten hebt kun je het beste de loc even testen op de ESU locprogrammer. Mocht je die niet hebben kun je ook het programeer spoor van je centrale gebruiken. Het beste
is de loc niet meteen op de baan te zetten maar eerst op een programmer spoor, hier staat doorgaans minder amperage op, en veroorzaakt bij een mogelijke kortsluiting geen of minder schade.

Als je beide kanten op dezelfde manier hebt aangesloten is het tijd om de extra verlichting aan te sluiten. De paarse draden uit de lichtpintjes zijn de verstralers.
Omdat de Lokpilot 5 4 AUX aansluitingen heeft sluit je de paarse draden aan op de 2 extra Aux. de lichtgroene en roze draad. De kant maakt niet veel uit, dit stel je straks met functie mappen in.
De 2 groene draden uit de lichtprintejes zijn het rangeersein. deze mogen gecombineerd aangesloten worden op de paarse draad uit de decoder. Dit is Aux2 van de Lopi4.
Wanneer je dat allemaal gedaan hebt ben je klaar met solderen. Nu wordt het tijd de loc te programeren met de ESU Lokprogrammer.
De ESU Lokprogrammer
Voor je met de Lokpilot 5 aan de slag gaat even controleren of je de actueelste versie van de locprogrammer software gebruikt. Dit kun je zien door bij het menu HILFE op INFO UBER LOKPROGRAMMER
te klikken. op moment van schrijven is 5.0.16 de actueelste versie. Mocht je een update nodig hebben klik je op NACH NEUER VERSION SUCHEN. Het programma update dan zichzelf.

Lees de decoder eerst in de computer doormiddel van het groene pijltje boven in beeld. Ik begin altijd op het tabblad ADRESSE. Hierop stel ik het DCC adres van de loc in. Ik gebruik zelf altijd 4 cijferige adressen, dus voor deze loc wordt het 1853. Dit zijn simpelweg
de eerste 4 cijfers van het locnummer.

Vervolgens ga ik verder op tabblad FUNCTIONSZUORDNUNG. Hierop kun je de functies toewijzen aan een F nummer. Hier zie je ingesteld als:
F0 Frontseinen
F1 Rangeersein
F2 Verstralers cabine 1
F3 Verstrakers cabine 2
F4 Rangeergang

Als je alle functies hebt ingesteld ga je verder op tabblad MOTOREINSTELLUNGEN. Hier kun je instellen met werlke snelheids curve de lok moet bewegen, en de maximale snelheid.
Ikzelf meet altijd de snelheid met een RZTec Speedbox, en stel dan afhankelijk van die meetwaardes de snelheid in. Omdat mijn baan niet geschikt is voor 200km/h rijd er bij mij geen
enkele loc sneller als 100km/h. Zo kan ik de 28 rijstappen zo effectief mogelijk gebruiken.

Nadat alle noodzakelijk waardes juist ingesteld zijn. Stel ik altijd nog de railcom gegevens in. Railcom is een mogelijkheid waarbij een locomotief zichzelf aanmeld aan de centrale.
De door mij gebruikte ECOS2 heeft deze functie. Bij de naam is als volgt DB > de maatschapij waar de loc rijd. 185 > de bouwserie, in duitsland Baureihe genoemd 389-9 > het exemplaar met het
controle cijfer. AUDI er nog achter omdat de loc met Audi reclame rijd.

Als laatste stel ik de functies van de loc nog een keer bij de railcom in. Zo staan in de ECOS2 meteen de juiste instellingen.
Nu is de loc klaar voor gebruik. Hieronder nog een aantal fotos van de nieuwe seinbeelden.

3 Frontseinen

Het rangeersein

De verstralers alleen

De frontseinen en de verstralers samen.

De sluitseinen